Reden 1: Klanten vragen erom.

Duurzaam ondernemen is allang geen trend meer. 60% van de Nederlandse MKB-bedrijven is er volgens onderzoek van MVO-Nederland mee bezig. Niet zo vreemd, want de voordelen zijn groot. Op deze site bespreken we 5 redenen waarom duurzaam ondernemen loont. In deze aflevering: Uw klanten vragen erom.

Keurmerken

Nederlandse consumenten zijn sterk betrokken bij het milieu. De laatste vijftien jaar is die betrokkenheid volgens onderzoeksbureau TNS NIPO zelfs bijna verdubbeld. En dat uit zich in het koopgedrag. Consumenten kopen graag duurzame producten. 40% van de Nederlanders koopt het liefst een product met een voor hen bekend duurzaamheids-keurmerk, en een op de vier is bereid om voor zo’n product een meerprijs te betalen. Een marktonderzoek van Intomart uit 2012 laat zien dat ruim een op de drie Nederlanders het belangrijk vindt dat bedrijven duurzaam ondernemen, bijvoorbeeld door het inkopen van groene energie.

Goed nieuws

De keurmerken waarin consumenten het meeste vertrouwen hebben zijn Max Havelaar/Fairtrade (60%), EKO Keurmerk (39%) en het Ik Kies Bewust Keurmerk (36%). De economische crisis heeft de aandacht voor duurzaamheid niet verslapt: de meerderheid (62%) van de consumenten vindt dat er de komende jaren juist meer aandacht voor duurzaamheid moet komen. En dat is goed nieuws voor groene ondernemers.

Groene energie

Onderneemt u ook duurzaam? Laat het dan zien aan uw klanten en andere stakeholders. Bijvoorbeeld met het ‘Groene Stroom’-certificaat van Eneco wanneer groene energie inkoopt. Bedrijven die Eneco HollandseWind afnemen, krijgen een ‘Officiële verklaring van herkomst’.

 

Volgende week: Duurzame bedrijven zijn populaire werkgevers.